Friday, August 5, 2011

cerita komuter pukul lima part2

salam alaik.

aku harap pakcik tua ini tidak pengsan dalam timbunan rakyat didalam tin sardin cap KTM.

"tak muat dah! tak muat dah! tak payah nak tolak masuk lagi la! "
*
"boleh lagi! bolehhh.kami dah tunggu sejam setengah dah! tolong lah.tolonggg."
*
"nak tolong macammana lagii.kami pon dah macam tin sardin kat dalam nii"

tak larat gua nak tulis lagi tentang keluhpeluhan gua pasal servis key ti em.cukuplah gua compile2 seciput komplain2 mereka2 ini.rakyat biasa yang katanya didahulukan.tetapi hampeh dibelakangkan.kalau gua tulis complain lagi sekali pon.macamlah najib tun razak dan menteri pengangkutan nak baca rintihan budak mentah macam gua ni.cuma gua takkan dapat lupa hari ni.5 ramadhan.sebagai hari paling mampat gua dalam ktm.gua tidak dapat gerak kiri dan kanan.depan dan belakang.hanya mampu menegakkan kepala ke udara.menghela nafas bangla dan niger.train khabarnya delay sejam setengah.bukan sekali dua ktm buat hal macam ni.boleh kata setiap hari.

sebelum gua post komplain2 sebahagian orang ramai mengenai KTM.lagi-lagi golongan pekerja yang terhimpit dalam separuh kematian dan kepengsanan.akak ni menyokong penuh KTMB. fuck off katanya.dia cakap kalau nak selesa naiklah kereta.oleh kerana tak mampu lah orang2 macam aku ini naik tren yang lembab.


kepada kak emi jamal.untung kerajaan ada golongan macam akak ni.yang ada sebagai pemback up penuh tanpa perlu kerajaan hantar sesiapa untuk menjawab.komen akak sungguh ilmiah.sebab tak mampu la naik ktm kan?puihhh.try dulu la rasa naik komuter dari seremban balik kepong sentral waktu pukul lima sambil berdiri dihimpit niger di apit kanan dan kiri.di kekang bangla depan dan tepi.cer terai tengok kak emi jamal tahan ke tak.

ayah dan ibu kami penat membayar cukai.dan kami ini penat menabur wang perkhidmatan.dan kami sepatutnya wajar dapat kemudahan yang selesa.biarpun berbayar.tetapi selesa.nama pun kemudahan.bukan kesusahan awam.tapi komuter? puihhh.semakin hari.semakin ramai penumpang.dan ktm pula semakin bijak menambah stesen..tapi apalah dangkalnya menambah stesen tapi langsung tidak memperbaik sistem dan menambah tren lebih utk menampung jumlah penumpang yang ramai.puihhhh.

                                        







hari ini aku sungguh pilu.kerana di depan himpitan aku ialah seorang ibu mengandung.yang sudah tidak mampu bergerak lagi.apatah lagi menjerit meminta bangku.dia hanya memegang tisu menahan wap panas dan kemampatan yang luar biasa pada pukul lima.begitu juga seorang abang yang tidak henti2 menjerit kepada orang di luar supaya tidak lagi menghimpit dan terus menghimpit.sungguh pilu sekali.aku rasa luahan2 diatas ini hanya seciput dari luahan sebahagian besar lagi rakyat malaysia dari golongan pelajar , pekerja dan orang awam yang dahagakan kemudahan komuter yang selesa.bayar mahal takpa asalkan puas hati.ini seolah duit dibuang begitu sahaja.aku ini mungkin gagah lagi berdiri walaupun terpaksa menahan nafas mengharung keadaan wap panas dalam ktm.bagaimana dengan ibu mengandung? orang tua? kanak-kanak? tak lupa kepada orang kurang upaya.tidakkah kerajaan dan pihak KTMB sedar hal ni?aku rasa KTMB nak tunggu ada kes mati terhimpit dalam ktm tu baru nak buat penambaikan?kan?puihhhh.

dear KTMB yang ku kasihi.aku tahu.aku ini pelajar mentah.dan apalah sangat penulisan aku di blog ini.bukan dapat bagi kesan walaupun hanya seminit dua pon dekat keuntungan puak2 kalian.kalian makin membuncit dengan wang rakyat.makin panjang lorong keretapinya ke sungai gadut sana.tapi kalau serupa ini perkhidmatannya.lagi panjang.lagi hampeh!

dan dikhabarkan ringgit malaysia 1.9 billion telah terbang pergi utk membeli 38 ulat bulu baru yang akan berjalan pada bulan september ini.aku harap berjalan dan tidak merangkak lagi.janji makin sedap ditabur.kita tengok apa hasilnya tren teknologi china ini boleh bagi bulan september nanti.adakah merangkak dengan wap panas ataupun meluncur laju.

kepada pengurusan , anda sedap menikmati untung wang orang2 yang tidak redha dengan perkhidmatan anda.jadi bersedialah untuk menjawab peperiksaan di alam sana.

klik disini untuk luahan cerita komuter pukul lima part1

7 comments:

  1. aku sokong sangat2 lah anas oii.. x de org lebih sokong melainkan aku.. haha

    ReplyDelete
  2. negara luar punya train laju giler,berangin and have to wait in less than a minute.a best example is russia :)

    ReplyDelete
  3. yaya : ecehhh.nak jgak promote rusia diaa.
    nina : ahaha.sokonglah sardin cap ktm.

    ReplyDelete
  4. aku sokong!

    aku pernah rasa gak. dh x boleh gerak suh masuk lagi. org kat luar kata tu ada lagi kosong. gila apa. kosong yg dia nampak tu kat tempat duduk. dah org yg duduk tu budak, dari luar nampak kosong la. =.=

    ReplyDelete
  5. aiyoyo...setuju sesangat... pastu selalu tak on time pulakk tuee.... :( Haritu ade skali balik dari mids naik tren around pukul 4 lebyh cmtue.. dah confirm lah terhimpit cm sardin.. lagi best, ade dua orang putih, tgh bace buku time tgh2 sesak cmtu... wonder sgt ape dyaorg fiir...

    ReplyDelete
  6. ktm pukul2 brape pon sama je.tak tepat. T.T

    ReplyDelete