Friday, February 4, 2011

apa itu lomography?

salam alaik.


artikel ini di harap dapat meluaskan pengetahuan orang ramai terhadap basic lomography dan analogue photography. :) 


photo taken using a Lomography camera - Sprocket Rocket. I love this camera much!

" no matter how cheap the camera is , how bad the design is , how old it is , how poor the technology is . human error is still the perfect cause of poor photos. "

" a modern and expensive camera might contribute to production of a better photos but not a better story like the film camera did. "

" once you roll . you can never turn back. once you snap .you can never get back. this is life .it's the truth. "

" treat all cameras equally. like you want yourself to be treated equally by others. "

L o m o g r a p h y .

apa itu lomography?

Soalan ini boleh dijawab dari pelbagai sudut dan perspektif sebenarnya.lomography ialah gerakan dan komuniti pengguna film camera yang gemarkan effect-effect kreatif. Lomography Society diasaskan seawal tahun 1992 oleh sekumpulan pelajar yang menggunakan kamera LC-A (LOMO COMPACT- AUTOMAT) dan sangat menggemari effect unik ,experimental, warna menonjol yang dapat dihasilkan kamera tersebut . sehingga kini , LC-A ialah kamera yang sangat symbolic dengan asal usul penubuhan Lomographic society. kini , ibu pejabatnya terletak di Viena , Austria .Boleh dikatakan banyak negara di dunia ini sudah ada komuniti rasmi Lomography sendiri di negara mereka , tak lupa kini sudah bertapak di Malaysia.

Lomography juga sebenarnya ialah sebuah jenama.jenama untuk camera-camera film dan analog.hasil gambar dari kamera-kamera Lomography tentunya ada trademarknya sendiri , iaitu warna striking , gambar-gambar yang kreatif dan unik..tapi disebabkan kekuatan jenamanya , Lomography tidak lari dari jenama-jenama lain seperti Maggie dan Polaroid. dimana kekuatan nama dan marketingnya mengatasi jenama lain lalu menjadi sebuah "term" yang biasa digunakan untuk merujuk kepada analogue photography, yang khusus menggunakan toycamera , disumbat dengan seketul film dan sangat terkenal dengan trademark pada effect warna yang dihasilkan.



sebagai analoginya , kalau orang nak makan mee segera.kebanyakan orang ,tidak kira brand apa pun yang dia ngap di mulut , dia mesti akan sebut begini ,

"aku rasa nak masak maggie la"- sambil ambil se-pek mee segera jenama mamee.

dan asalkan kamera tu boleh keluarkan instant photo.tak kira jenama apa pun semua dipanggilnya "Polaroid".semua bekas makanan pun akan dipanggil Tupperware padahal Tupperware ialah brand bekas.biasa orang kita akan memanggil semua film sebagai "Kodak" walaupun "Kodak" juga ialah brand.begitu juga Lomography.bukan semua camera analog ialah camera Lomography tapi semua camera Lomography ialah camera analog.


secara mudahnya dan bahasa rakyatnya bagi saya Lomography itu ialah satu cabang seni kreatif fotografi yang menggunakan kamera-kamera film sama ada toy camera, antique film camera atau apa-apa jenis sekalipun film camera dengan effect dan keistimewaan tersendiri yang disumbat dengan film-film unik tertentu untuk menghasilkan foto-foto yang unik dan lain dari kebiasaannya.menangkap objek objek kebiasaan dan menjadikannya luar biasa.gambar dengan warna pekat dan vignette melampau.itulah pengertian lomography bagi saya.


taken with LOMO LCA.



jadi bila saya menggunakan term kamera lomo dalam post bawah ini , secara mudahnya untuk bagi orang faham ialah ia merujuk kepada kamera film , toycamera dan apa-apa saja yang analogue camera walaupun pada dasarnya , bukan semua camera analog ialah camera Lomography tapi semua camera lomography ialah camera analog.

tak faham? baca dua kali.hihi.

jika nak tahu lebih mendalam tentang definisi lomography boleh je official sitenya sendiri.

http://www.lomography.com/about/timeline . kalau malas mohon skip dan teruskan mengunyah keropok untuk mengelak dari mengantuk.

susah ke nak guna kamera lomo atau kamera analog ni?
sebenarnya kamera lomo amatlah senang untuk digunakan.Lomographer yang baru nak mencuba cuma perlu tahu basic nak sumbat film dan basic nak tekan punat di kamera.ahaha.begitulah mudahnya.tak lupa juga beberapa tips-tips yang wajib dipatuhi untuk menghasilkan sekeping gambar yang kreatif.kebiasaannya binaan kamera lomo atau kamera analog sangat simple.tidak complicated dan memeningkan kepala.tetapi segalanya manual.tidak ada skrin sesentuh mahupun digital ok?apa yang uniknya ialah setiap kamera lomo berlainan jenis dari yang lain.jadi semuanya mempunyai keistimewaan tersendiri.terpulang kepada Lomographer untuk menggunakan kamera mana yang berkenan.

ibarat kalau korang main game Pokemon , lain Pokemon ada kuasa yang berlainan. amboih sampai ke Pokemon analogi aku.


lomo fish eye 2 . comel kamera ni. hihi

mahal ke kamera lomo?susah tak nak dapat dan beli?
dari segi kos,kamera lomo boleh dikategorikan murah atau sedap lagi , affordable.dengan rm100 pun korang dah boleh dapat seketul lomo yang sangat comel dan berguna.harga kebiasaan sebuah kamera ialah sekitar rm100-300.ada juga yang mencecah ribuan ringgit.harga semestinya mengikut jenis kerana setiap kamera lomo ada ciri-ciri yang tersendiri.sekarang ni pun dah senang nak dapat.dah banyak kedai-kedai lomo yang dibuka .tak pun beli saja secara online.kedai yang ada menjual lomo ialah antaranya Photocraft di Sunway Pyramid , The Clickshop di Pavilion , One Utama dan Petaling Jaya. bagi saya ,beli online lebih mudah.tapi harus waspada dengan harga yang kadang-kadang mencekik.cari yang betul-betul boleh percaya seperti ROFLCAM dan Theclickshop.cuba cari di facebook ye?

dekat mana nak cuci gambar?
sudah tentunya dikedai gambar.takkan mungkin di kedai jual ikan.haha.tapi kebiasaannya sesetengah kedai gambar akan letak harga mencekik darah kepada sesiapa yang tak tahu harga average untuk processing film.aku sendiri pernah kena sampai rm25 untuk satu roll film.itu mahal melampau.kita ada pilihan sama ada nak develop dan produce gambar-gambar itu ataupun develop dan scan ke dalam c.d .ikut gerak hati la.haha.tapi ada kedai yang tidak menyediakan perkhidmatan untuk scan ke dalam c.d jadi kedai akan produce gambar tersebut dalam bentuk 4R.

saya lebih gemar untuk suruh kedai develop dan scan masuk dalam pendrive . bila ada bajet lebih , baru produce balik gambar tu .sebab atleast gambar tu dah secure dalam simpanan kita.

apa yang best pasal kamera lomo dan kamera analog?
lomo camera ialah camera yang sesuai bagi penggemar seni fotografi dengan bajet yang rendah.bagi saya gambarnya istimewa.gambarnya mengembalikan nostalgia.warnanya.saturasinya.komposisinya.sangat lain dari kamera digital.kita cuma ada semaksimumnya 36 kali cubaan untuk menekan.lepas ditekan.tidak dapat di-delete seperti digital camera.dan ketika itulah keterujaan akan mula meresap.eksaited bila tunggu filem di-develop.dan bila hasilnya tiba.teruja bila tengok gambar-gambar yang kita inginkan menjadi.dan kamera lomo memang dicipta untuk kejutan.kadang-kadang gambar itu biasa saja.tiba-tiba jadi lawa.hihihihi.excitement! kamera lomo yang murah juga boleh menghasilkan efek gambar yang cantik tanpa perlu pon di edit guna picasa atau photoshop.


camera : Lomography Action Sampler.

dengan kamera lomo jugak.kita boleh buat macam-macam modification sendiri sesuai dengan konsepnya iaitu kreatif fotografi.boleh ubah itu dan ini.boleh tambah itu dan ini sesuka.ada film yang diletak dalam peti sejuk selama dua hari.dan ada juga yang direndam dalam air coke.ada juga lomographer yang melakukan ubahsuai kepada kamera-kamera mereka.ada byk lagi pengubahsuaian yang boleh dilakukan di rumah dengan harga yang sangat murah.kamera lomo itu milik kita.kawan baik kita. 



camera : zenit TTL  , kamera antik zaman Soviet


camera : Lomography Fish Eye 2 , camera dengan lens fish eye


camera : unbrand aquapix camera ,toycamera waterproof berharga rm30.kalau diletak dengan film yang betul , gambar akan menjadi.


camera : LOMO Smena 8m. kamera lomo Soviet yang boleh menempek gambar atas gambar(Multiple Exposure)

lomowall?apakah?
para penggiat lomo biasanya menjadikan hasil2 karya mereka sebagai wall di bilik tidur ataupun bilik mandi.mengikut kesesuaian feng shui.gambar2 ini akan ditempek ke dinding dan menghiasi seluruh dinding dengan gambar dan karya2 kreatif hasil kamera lomo.lomowall memang menarik.ini contohnya :


ehsan google .

cabaran yang dihadapi lomographer atau analogue photographer?
kena perli dekat kedai gambar?itu biasa.ada seorang Apek ni pernah gelak berdekah-dekah bila aku cakap aku nak cuci gambar dari kamera plastik mainan.dia gelak dekah dekah hampir guling sambil cakap kamera aku tiada nilai.DSLR baru ada nilai katanya.dah la boroi apek tu.ok takda kena mengena.haha.itulah yang dihadapi Lomographer.tapi itu sebenarnya rare case aje.ada sesetengah film yang susah nak dapat.dan kadang-kadang terlalu mahal bila nak di-develop.kadang-kadang gambar yang kita harapkan lawa tiba-tiba over gelap dan over terang.kadang-kadang nak tunggu film siap diproses pun sampai makan berhari-hari.ha biasalah tu.itu antara cabaran yang dihadapi oleh lomographer.

ada masa depan ke seni ni?
bukan soal ada masa depan ataupun tidak.tapi soal kepuasan.seorang Lomographer biasanya mengharapkan kepuasan dari gambar-gambar yang ditangkapnya dan tidak mengharapkan apa-apa balasan daripada itu.Lomographer biasanya seseorang yang melihat gambar dari sudut berbeza.melihat gambar dari perspektif seni dan bukan sekadar gambar.




kamera lomo kan guna film,baik guna DSLR.boleh delete-delete gambar yang tak lawa.
untuk membandingkan kamera lomo , kamera film dan kamera DSLR bagi aku perbandingan yang tidak adil.masing-masing ada kelebihan tersendiri.dan masing-masing ada kelemahan tersendiri.terpulang kepada setiap individu.Lomography pada saya lebih kepada seni kreatif.saya tidak mempunyai bajet besar untuk membeli DSLR tapi saya suka menangkap gambar.jadi apa saya buat? laburkan duit pada seketul kamera plastik dan menggunakan ia sebaiknya,kerana saya yakin , toycamera yang harganya rm100 pun boleh menghasilkan gambar yang berkualiti.



komuniti lomography di Malaysia?
komuniti lomography dan penggiat film analogue semakin berkembang pesat di Malaysia.antara komuniti-komuniti lomography yang aktif ialah Effekt a.k.a Lomokids dan juga the Lomorangers.tidak lupa juga group seperti Smelly Plastik Fotography group bagi yang betul-betul serius dalam analogue photography .sila ke facebook dan taip saja nama-nama komuniti ini.komuniti lomo sangat mesra.mereka kerap mengadakan perjumpaan dan bertukar-tukar idea tentang teknik dan juga skill seseorang mendapat gambar yang mantap menggunakan kamera yang kosnya tidak seberapa!

akhir kata ,dont think.just shoot!

10 lomography golden rules.


  1. Take your camera everywhere you go.
  2. Use it any time – day and night.
  3. Lomography is not an interference in your life, but part of it.
  4. Try the shot from the hip
  5. Approach the objects of your Lomographic desire as close as possible.
  6. Don't think! Just Shoot (also the credo of Lomography).
  7. Be fast
  8. You don't have to know beforehand what you captured on film.
  9. Afterwards either.
  10. Don't worry about any rules


tak tahu macammana nak bermula dengan lomography? tekan sini.
http://kumbangterbang.blogspot.com/2011/12/lomography-getting-start-1.html

for more information . visit lomography website. tekan sini

p/s : DSLR pon best.contoh nya gambar diatas diambil menggunakan DSLR.tuntas dan pantas.


p/s : semua gambar diatas ialah karya-karya saya.jika ada sebarang soalan.boleh kemukakan di facebook saya.jangan malu-malu.lomography for all!

36 comments:

  1. apedah lomot.haha.lomolah. :P senang je wann.

    ReplyDelete
  2. hape efek masukkan film dlm coke ? dlm peti sejuk ? hasil makin ummmph... kahh?

    ReplyDelete
  3. pyah : masuk dlm coke n peti sejuk tu setahu aku naikkan warna dia. :) hehehe. biasanya film2 yg mengalami experiment ni film expired. ada yg masuk dlm pencuci tandas.hik3

    ReplyDelete
  4. bro: lomo actually is a branding rite?
    but cre ko smpaikn ni senang jgk org2 nk phm..
    tp skrg ni dh ade lomo cam yg digital tp bg peminat2 tegar lomo dorg xkn akui itu adalah lomo cam rite?
    hehe..

    aku minat camera ni.sgt cool...
    all the best for u brother.

    p/s: byknyeee camera kau, bak satu!! :p
    melawak jer..

    ReplyDelete
  5. edot : yaaa.ada yg digital.dari jepon. but megapixel tak sampai 3.baek guna kamera tepon.hik3.lomo is all about film.gila tak best je lomo digital.tenggsss

    ReplyDelete
  6. Seni jangan dimainkan. Teruskan dengan lomo kau weh ;D

    ReplyDelete
  7. Kalau gath lagi nanti, sila angkut semua adik2 ko tu~ Haha

    ReplyDelete
  8. Boleh bg contoh kamera2 saudara dan apa efeknya? Sebagai beginner jenis apa yg elok?

    ReplyDelete
  9. hurmm.camera biasa mcm holga 135bc. smena 8m. diana f+ action sampler n lca+ .holga 135bc akan hasilkan gamba dgn efek vignette lebih. smena 8m boleh combine dua gamba serentak jadi satu . action sampler n super sampler dgn 4 lens. ada jugak lomo fish eye 2. gamba sume ad efek fish eye lens. film pon main peranan dlm bagi efek.

    ReplyDelete
  10. i like ur effort... keep it up. I suddenly feel want to try lomography after I read ur blog...

    ReplyDelete
  11. yeahh.tengss.just try it. and you will fall in love.

    ReplyDelete
  12. t.q..anda mnyebbkn sy makin tertarik lagi terhadp camera ni..8))

    ReplyDelete
  13. welcome!! lomo on.jgn malu2 bertanya. : )

    ReplyDelete
  14. nice :) im just newbbie in this lomo thinggy. :)

    ReplyDelete
  15. lomo yang rm30 tu macam menarik haha

    ReplyDelete
  16. memang menarik pun tapi mungkin lack sikit interm of quality.kalau baru nak start. go for UWS!

    ReplyDelete
  17. Hey, I came across this blog when I searched for lomo. Thank you so much. Now I really think that I need to make a start.Btw, from the list of the cameras that you mentioned before, did you buy all of that? Sure it costs a lot

    ReplyDelete
  18. some of it is mine.and the other i borrowed from many friends. sure it cost a lot. but for me , i dont buy many camera at the same time.fyo,i just own three camera rite now. .and to cut the badget , i search for the second hand with a good condition : )

    ReplyDelete
  19. hye...saje je search ttg lomo cam nie..then tertarik dgn penulisan blog..mudah faham ttg lomo bg org mcm sy...thinking nk ade 1 koleksi juga.. :)

    ReplyDelete
  20. terima kasih. jika rasa berfaedah. sebar2 kan la. suka utk saya tahu yang ramai org sudah mula mengenali lomography :)

    ReplyDelete
  21. tade waya usb ye camera ni ?

    ReplyDelete
  22. anira : kamera ini manual semuanya. semuanya berasaskan mekanikal part. memang kurang technology like USB port ke apa. haha. tapi kedai boleh tolong scankan masuk dalam pendrive : )

    ReplyDelete
  23. baru dapat aquapix camera dr mmber. film dia tu boleh guna jenis apa2 je atau ada tertentu sahaja ? and its also called as toy camera right ? gila tak paham lah.haha

    ReplyDelete
  24. kalau aquapix, film apa2 brand pun boleh , just pastikan film tu film 135mm. bentuk yg kita biasa jumpa kat kedai tu. aquapix is one of the toycam.haha. apa yg tak faham? just ask k.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  26. This site was... how do you say it? Relevant!! Finally
    I have found something which helped me. Thank you!
    Also see my site > amphora pipe tobacco

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. This article gives clear idea in favor of the new viewers
    of blogging, that in fact how to do blogging and site-building.
    Also visit my web page : tattoo removal

    ReplyDelete
  29. We are a bunch of volunteers and opening a brand new scheme in
    our community. Your site offered us with useful information to work on.
    You've performed a formidable job and our entire community shall be grateful to you.
    My site : http://www.yourtobaccosstore.com

    ReplyDelete
  30. Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
    I've been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks
    Also see my web page > cure for acne overnight

    ReplyDelete