Saturday, December 22, 2012

My First Polaroid Experience.

salam alaik.

sedar tak sedar panjang jugak aku tulis post kali ini.

gambar milik Haafiz Nordin , Polaroid KL.ditangkap menggunakan Polaroid SX70.

I like the smell of film. I just like knowing there's film going through the camera.- Steven Spielberg.

* * * 

aku sebenarnya teringin mencuba sesuatu yang baru.lebih 3 tahun aku mencuba kamera film , kamera mainan ,dan juga kamera-kamera kawan.kih3 walaupun skill yang aku ada tak langsung kena dengan kamera yang aku pakai, tapi setiap percubaan itulah pembelajaran sebenarnya.takda apa yang patut dimalukan.

seronok sebenarnya guna kamera film ini.proses dari kau load-in film , kau shoot dari satu angka ke satu angka , kau keluar ke bandar-bandar ,bendang-bendang , ke mana-mana saja yang kau boleh tempiaskan nafsu menangkap gambar ,asal ada subjek yang boleh ditembak, kau shoot satu-satu dengan penuh perasaan ,kau kena marah dengan pakcik tua sebab dia cakap kau ganggu privasi ,tapi kau shoot jugak muka dia. kau roll-back balik film yang dah habis diguna , kau redah hujan hantar film ke kedai kamera ,kedai kamera tutup , lepastu kau datang balik hari esoknya , kedai kamera tutup lagi , kau datang balik hari esoknya , kedai kamera tutup lagi , akhirnya kau pulang kehampaan walaupun sebenarnya kau tak sedar , dia dah tampal notis besar-besar dia cuti raya cina.

lepas tu kau hantar film untuk dicuci , kau tunggu berjam-jam ibarat bakal bapa yang tengah tunggu isterinya meneran di bilik bersalin. kau rilek-rilek hisap rokok tepi bus stop, usha-usha gadis dua tiga minit , lepastu kau ambil balik film kau , kau arahkan negatif kau ke arah cahaya lampu, dan akhirnya , ahhhh,kau tersenyum , melihat negatif2 itu dipenuhi gambar. dan petang itu , kau tidur gembira dan tanpa kau sedari ,kau tertinggal solat asar.

* * *

tapi tiba-tiba aku terfikir dalam hati,

"what if aku dapat jimatkan masa dan tenaga dari ke kedai2 film untuk develop film aku , dan what if aku dapat terus hasil gambar aku di telapak tangan? "

instant camera.itulah yang aku nak cuba sebenarnya.

* * *

dan ketika itulah aku membeli sebuah kamera Polaroid .aku memilih Packfilm Folding Polaroid iaitu Polaroid Land 440 , yang dihasilkan sekitar tahun 1971-1976 , kira-kira 40 tahun dahulu ! aku membelinya dari seorang jejaka jambu menerusi laman web Polaroidkl.com , sebuah persatuan yang sungguh power dan padu, untuk peminat-peminat polaroid serata Kuala Lumpur.kah3

Polaroid Land 440.

kenapa aku memilih Polaroid asli dan bukannya Fujifilm Instax?

secara jujurnya , aku lebih menyukai sesuatu yang vintage , barang lama , tapi pada masa yang sama ,barang itu tidak gagal untuk menghasilkan gambar-gambar bermutu. Instax bagi aku ialah kamera yang baik , harganya jauh lebih murah dari sebiji Polaroid ,teknologinya lebih maju ,harganya filmnya murah, tapi ada beberapa reason yang akhirnya membuatkan aku mengenepikan Instax :

1) Folding Polaroid yang aku beli dilengkapi rangefinder , memastikan gambar yang ditangkap sharp. Instax dilengkapi focus zone , dan kita yang kena estimate sendiri distant kita dengan objek.kalau salah setting membuatkan gambar tidak sharp.Polaroid juga kurang parallax error.

2) Polaroid yang aku beli menggunakan peel-off film ,bermaksud , aku bukan saja mendapat gambar secara terus , tapi aku juga mendapat negative film dari gambar itu , negative film tu aku boleh simpan dan scan di kemudian hari.(konsep seperti 35mm film)

3) Polaroid ialah sebuah jenama terkenal dalam penghasilan instant camera.jadi why not aku cuba?

4) Polaroid yang aku beli menggunakan film iso 3000 , aku berani menggunakannya walaupun indoor tanpa menggunakan flash !

5) Aku sememangnya suka camera vintage.

6) Kualiti gambarnya baik !

* * *
ada yang menggelarkan hobi menggunakan instant camera ialah antara hobi paling mahal. ada betulnya , tahukah anda 10 keping film Polaroid harganya rm85 ! bermakna sekeping sekitar rm8.50. kalau ada yang menggunakan kamera ini secara berterusan dalam sebulan , aku hanya mampu ternganga.cuba kau bayangkan , kau snap gambar yang sekeping harganya rm8.50 , sekali tak jadi. tak ke mengguris hati , jiwa serta perasaan? kah3. tapi itulah risiko namanya. bagi aku itulah thrill bila menggunakan kamera2 film , baik instant ataupun tidak. setiap gambar yang ditangkap tidak boleh di-delete sesuka hati.dan setiap gambar ialah duit yang dilaburkan.

jadi kenapa aku beli juga kamera ini walaupun filmnya susah nak cari dan mahal?

film black and white , fp3000b. -gambar dari skinpinhole.com

jawapannya mudah, kerana ada alternatif. Fujifilm ada menghasilkan film fp3000b dan juga fp100c yang boleh digunakan oleh Packfilm Polaroid seperti yang aku miliki.sebenarnya ada satu lagi film yang boleh digunakan iaitu dari Imposible Project , tapi kerana aku tak berapa nak kaya , memang terpaksa lupakan film dari company itu. harga film dari Fujifilm ini? aku melihat kepada pasaran harga di internet tidak jauh bezanya . sekitar rm55- rm65 untuk 10 keping. bermakna sekitar rm6.50 untuk sekeping.masih lagi mahal bukan?

tapi ada juga kedai di Kuala Lumpur yang menjualnya jauh lebih murah. sekitar rm35 untuk 10 keping , iaitu rm3.50 sekeping. masih mahal lagi bukan?nak alternatif yang paling cantik , bukak e-bay dan beli bulk. boleh dapat semurah rm2 sekeping.

* * * 
mari kita compare. fujifilm instax mini , harga filmnya sekitar rm25 untuk 10 keping , dan aku menjumpai kedai yang menjual film untuk Packfilm Polaroid pada harga rm35 untuk 10 keping. Instax film jauh lebih murah bukan?tapi harus diingat ! film polaroid jauh lebih besar saiznya dari film Instax mini. sekitar dua kali ganda saiznya.tambah pula dengan reason2 yang aku berikan kenapa aku lebih memilih Polaroid berbanding Instax tadi.

kesimpulannya , hobi ini masih lagi tetap mahal. aku tak pernah katakan ia sebagai kos yang murah baik Instax mahupun Polaroid , tetapi mesej aku simple , kos kedua2 brand ini sebenarnya tidak jauh beza, jika pandai mencari lubangnya. haha.

* * * 

jadi hasil dari kamera ini?
*maaf , aku tak berkesempatan nak scan negatif filmnya , jadi aku tangkap gambar terus dari gambar yang dihasilkan.haha

 shoot di sawah padi. ini ialah film color , fp100c , iso-nya 100. jadi sesuai digunakan outdoor.

sebenarnya nak test dalam indoor.TERcamwhore pulak.kah3

 ini test film. takda subjek lain selain kaki.

ini namanya shoot kenang-kenangan. : )

semua gambar ini dari film black and white , fp3000b
.
.
.
.
.
.
.
.ini yang tak jadi . hitam dan blank terus jadinya , jadi terpaksa lah menggunakan liquid paper dan membuat sedikit art. kah3.
.
.
.
setakat ini , ini favourite aku. seorang kanak-kanak yang sedang menunggu hasil tangkapan.

* * *
aku baru menggunakan kamera ini beberapa kali , ada banyak gambar yang tak berapa nak jadi sebenarnya.itulah cabaran guna kamera lama. sebenarnya guna kamera apa-apa pun memerlukan pengalaman.belajar dari kesilapan.harga yang perlu dibayar oleh setiap kesilapan itulah yang akan membuatkan kita lebih berhati-hati dan akan mengimprove skill-skill sedia ada.

apa-apapun , aku sangat happy dengan kamera antik ini. usianya hampir 40 tahun , tapi masih mampu menghasilkan gambar-gambar berkualiti seperti kamera-kamera baru yang lain.

* * *

jadi? Hail Polaroid !

tekan untuk pergi ke page Polaroid Kl -
http://polaroidkl.com/

tekan untuk baca review lain mengenai kamera ini.
http://filmphotographyproject.com/store/polaroid-440-hollywood-dog-automatic-land-camera

feel free to ask me anything ; )

3 comments: