Sunday, August 14, 2011

dari paint ke adobe ke snipping tool. #2

salam alaik.


"Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi- "
sedikit pengisian sebelum bermula.bulan baik hari baik.apa ada hal kongsi sikit2?


kisah dulu kala. ada seorang budak lelaki yang sungguh jeles melihat bertebaran header2 belog yang sungguh mantap dan wow wow bila dia memulakan operasi stalking blog kira-kira dua tahun yang lepas.pada ketika itu.dia berumur enam belas tahun.masih hingusan.adobe photoshop? apa itu.katanya dengan suara sudah garau.lalu dia meminta seorang kawan maya nya untuk menolong beliau membuat header agar bertambah seri dan berlemak manis belog ini.lalu hasilnyaa.


header pertama blog ini direka oleh fatin illinie.illy.sila baca pos ini.terima kasih buat header yang sungguh montel ini.selepas sekian lama header tidak ditukar.pemilik belog setart bosan.tapi dia tiada bakat dalam editing-editing ini.lalu dihasilkan kepala blog ini.



header diataas disiapkan  menggunakan software paint dengan main crop-crop dan angkat mengangkat serta tindan menyindan.dia juga menyiapkan header di bawah menggunakan software kanak2 lima tahun kebawah.



mengedari pentingnya software paint dalam laptop selain digunakan untuk main-main crayon dan lepas geram dekat orang tertentu.header pertama yang beliau buat just guna paint.almaklumlah.tak pandai lagi guna2 ardorbe phortorshorp time zaman muda-muda dulu.hehehe.kerana terlalu dull.dia telah mengerah segala punat-punat yang boleh ditekan di adobe.lalu terciptalah header di bawah ini.



ha.gambar ini ditangkap oleh amin jabar dan mendapat kelulusan beliau untuk dijadikan header belog.penulis menutup muka tanda muka bertambah jambu.batu.ketika ini belog si penulis bertemakan robot dan manusia.ceh.bajet.penulisan entah hapa-hapa.header lebih-lebih.ekeke.ada hal apa?


header ini pula gambar ditangkap menggunakan camera film tahun 1980 iaitu zenit TTL.tidak diubah warna serta tona.cuma ditambah caption diatasnya.penulis rasa header ni antara yang paling dia suka.kerana simple tetapi unik.itu bagi dia.bagi sesetengah orang pula mengatakan header ini meniru freemason.haihhh.macam2 lah korang ni.


header ditukar lagi.gambar ini juga dari amin jabar.diedit menggunakan software poladroid dan ardobe phortoshorp.alah.setakat buboh caption.takda edit pon.kih.penulis suka header ini kerana gambar ini real dan bersahaja.penulis sedang berkain sarong dan memperomosikan kain sarong bukan halangan.hihihi.


merasakan header beliau terlalu besar dan macam nak mencapub muka beliau yg kurang hensem.beliau menggunakan gambar hasil kamera tiga perpuluhan dua mega piksel nokia 5530 ini untuk dijadikan header.ditambah caption dan diedit serba serbi oleh amin jabar menggunakan photoshop.kembali kepada header simple sahaja.hihi.tulisan tak seberapa.header nak riuh bagai.


ini ialah application yang di sediakan oleh lomography.com untuk pengguna membuat lomo wall. tetapi aku gunakan untuk membuat header blog yang tidak seberapa dan menakutkan.header ini tidak bertahan lama kerana dirasakan mampu mengganggu keharmonian rumah tangga dan anak beranak.


header ini tidak di edit apa-apa.hanya ditambah caption di atas.warna wall memang kuning dan tu memang tangan penulis barangkali dalam usaha menyokong bersih dua.kih3.header ini juga hanya digunakan buat beberapa purnama malam sahaja.


header ini paling lama di gunakan.dan setakat ni feveret penulis .menggunakan kamera lomo fish eye dan ditangkap di atas titi parit sawah padi kuala selangor.tehee.Ikatan pelajar islam usah risau.ada orang ketiga dan ke empat di sebelah kiri dan kanan.cuma tak interfrem gambar.mereka ialah momoe ozawa dan amin jabar.

dan.

dan.

lepas sekian lama tak tuka header blog.

muncullah header bawah ini.teheee.


menggunakan snipping tool dan main save gambar curi-curi. imej tidak di edit.menggunakan kamera rm30 dan ditambah caption menggunakan paint.apa ada hal?

jadi itu je lah koleksi kepala-kepala blog yg pernah menghiasi blog aku setakat jam 1.46 hari ke 14 ramadan ni.penulis juga pernah amik idea dan ilham buat header-header ini dari beberapa blog yang pernah dia singgah.jadi kalau ad yang mcm lebih kurang sama.maaflah.bulan-bulan puasa ni baiklah kita memaafkan.kih3.

kpoptengssbaii.

p/s : post kopi pes dan di update seketul dua ayat.

2 comments:

  1. banyaknyaa colleection header kau. nak tempah header untuk blog aku satu bole? haha

    ReplyDelete
  2. ahahaha.nk tempah mcm la aku pandai buat header.guna paint je kot. XD

    ReplyDelete