Tuesday, May 18, 2010

aku mahu terbang,kata burung.

burung-burung ke stadium bukit jalil tgk piala thomas*
salam alaik.

-post ini bukan ditujukan kepada boyfriend ayu-

aku mahu terbang.aku mahu terbang.kata burung-burung tekukur dan juga murai di Kedai Burung Lin Dan ( bukan nama kedai sebenar ) . bercakaran mereka didalam kamar besi ciptaan manusia yang sesungguhnya berlaku kejam. mengapa kejam? kerana mereka melarikan burung-burung tersebut dari fitrahnya. nak terbang tak boleh. nak gerak sempit sangat. nak tidur bising . nak berak pon takda privacy.

aku ada sayap dan aku mahu terbang. tuhan berikan aku sepasang sayap untuk aku melayang bebas. bukan duduk lenguh kaki aku dalam sangkar besi karat jadah manusia hari ini. aku di jual .mereka untung .aku rugi . tapi mereka rugi jua. kerana guna air basuh tahi di sangkar aku . kau manusia! bayangkan fitrahmu dicabut dari haknya . sungguh cilaka! kata burung murai kepada manusia jika murai pandai berkata-kata.memang murai pandai pun.

biarkan mereka! lepaskan mereka menjajah awan hitam hari ini. kenapa kau kurung dan jual? kenapa kau ikat kaki mereka? apa kau dapat? tahi burung yang kau dapat. lepaskan.lepaskan semuanya. sudah nama terbang itu lambangnya bebas. kalau terkurung tidak bebas . jika tidak bebas dimana demokrasi?

tidak perlu rasanya meminta bantuan wonderpet untuk datang membantu bebaskan mereka.kepada penjual-penjual burung diluar sana.sudahlah.jualla ikan emas mahupun ikan guppy pula.kerana sudah fitrah ikan itu berenang dan dipelihara. kepada empunya burung-burung.lepaskanlah burung anda.maksud saya burung peliharaan anda.tiada guna dibiar dalam sangkar karat kau.lagi bahagia rasanya kau lihat mereka terbang. janji tak kena ngap ngan kucing. kucing aku pandai tangkap burung .tension aku.

post ini luahan hati aku sebagai pencinta flora dan fauna.ahaha.sedih weh tgk burung dalam sangkar masa pegi kedai haiwan tadi.hadoihhh.tak berperikebinatangan betul penjual burung itu. nak sgt jual burung jual la burung unta ka. abis cerita.last word babeyh!

FREE FOR THE BIRD!

p/s :aku tak lupa pengalaman kena taik burung masa balik sekolah.terima kasih.
p/s : kenapa burung dalam wonderpet tak terbang? naik kapal terbang.ahahaha


3 comments:

  1. wakakakaaaa. aku baru nak cakap pasal ayoi. dah ade pulak warning awal awal untuk aku eh. haha bagus anas.

    ReplyDelete
  2. HAHAHAHAHAH member aku pernah termakan burger yg kena taik burung.
    no wonder sedap semacam dia kata

    ReplyDelete
  3. to ayu : ahahaha. ko da ade sayap lom? :P :P :P kesian nanti rumah korang atas pokok.

    to yazid : gile thrill weh camtu.aku yg tkena taik ni pon da rasa da kehangatan taik tu.hahaha

    ReplyDelete