Friday, February 10, 2012

siri mari mengenal kamera #1

salam alaik.

hasil dari kamera yang ingin saya reviewkan .

"dont ever underestimate toycamera . it is light . it is made from plastic . come with childish design. but , once you used it , once you get the result.you'll never regret . and you'll be surprised"

satu ketika dahulu , ketika pertama kali saya dengar tentang toycamera . hati saya terfikir . apa kejadah zaman2 milenia digitalia begini orang guna kamera film .kamera mainan pulak tuh . namapun kamera mainan plastik . macam layak untuk dipegang oleh kanak-kanak saja kan? hasilnya? mesti biasa-biasa.nama pun toycamera. apa sangat hasil yang boleh dapat.mana boleh lawan hasil digital camera.harga tak seberapa.ketika saya mula-mula mencuba film camera lebih kurang empat tahun yang lalu. saya bermula dengan film slr soviet iaitu zenit TTL. jadi bila saya mendengar tentang toycamera.saya memandang rendah kamera plastik murah ini . 

tapi benar kata orang. belum cuba belum tahu . dah cuba baru terkedu.

semuanya berubah bila saya mengenali seorang insan bernama ami kamerami. dia hanya menggunakan toycam plastik.tapi hasilnya? subhanallah.sangat lawa.dia mengubah tanggapan saya pada toycamera.dan kini ,saya memiliki beberapa koleksi toycamera . dan harini ini saya ingin berkongsi sedikit review tentang sebuah toycamera yang semakin popular yang saya miliki . yang murah dan comel . yang mungkin sesetengah orang anggap kelakar bila orang dewasa menggunakannya. tapi hasilnya?langsung tidak mengecewakan .

memperkenalkan.

superheadz UWS !

ada kenalan-kenalan yang bertanya , kalau ingin bermula dalam film photography dengan bajet yang rendah sebagai seorang pelajar , kamera apa yang paling  sesuai untuk dibeli. ada juga yang baru ingin berjinak dengan lomography dan tak tahu nak pilih kamera apa.jawapan saya , kalau bajet korang rm100 , korang dah boleh dapat kamera comel bernama Superheadz uws ni , dan korang takkan menyesal memilikinya.

untuk anugerah kamera dengan bajet murah tapi hasil gempak , saya akan bagi pada kamera ini. ada ramai remaja diluar sana yang eager yang dapatkan seketul kamera toycam yang mereka gelar kamera lomo .search mudah.my . search facebook .search internet. dan mereka dapat kamera bawah ini dengan harga semurah rm40.

"lomo" aquapix , kata penjual yang nak tarik pembeli.kadang-kadang letak harga sampai rm60.menipu.menipu.

kamera atas ini biasanya penjual akan letak dengan nama LOMO aquapix. tapi sebenarnya kamera diatas ini bukanlah sejenis kamera keluaran lomo . ia ialah sebuah toycam simple dari china tanpa jenama yang sangatlah murah.kamera ini kalis air.sangat berbaloi dengan harganya.tidak salah pun membelinya. tapi bagi pendapat saya.untuk permulaan yang serius , dari korang spend duit beli kamera di atas , korang hanya perlu tambah beberapa puluh saja untuk mendapat sebuah superheadz UWS yang sangat awesome. yes. sangat awesome.

awesome.

berikut merupakan sedikit sebanyak spesifikasi Superheadz UWS ,

nama : Superheadz UWS
clone dari  : Vivitar UWS
maksud UWS : ultra wide slim.
asal  : Jepun.
berat : seberat sebungkus nasi lemak
saiz : besar sikit dari kotak rokok.
lens : 22mm wide plastic lens.
flash : tiada flash.dan tidak boleh attach external flash.
penggunaan bateri : tak guna bateri.tak payah risau.
focus  : tiada zon fokus. hanya point dan shoot saja gambar.
saiz film yang digunakan : 35mm normal film.
apperture : tetap pada f11.tak boleh tukar.
shutter speed : 1/125s . tak boleh tukar.
jenis camera : point and shoot toycamera.


apa yang istimewa pada superheadz UWS?
- harganya boleh kata murah dibanding dengan kamera film yang lain.
- ringan , kecil . senang dibawa kemana-mana.bawa masuk dalam kocek.
- lens wide 22mm nya. untuk sebuah toycamera. memang awesome.
- tak perlu setting apa-apa. sumbat film dalam kamera . dan terus shoot.
- sesuai untuk beginner yang malas nak fikir pasal setting dan term photography.
- paling afdal digunakan ketika matahari terpacak atas kepala.
- effect vignetting pada hujung gambar yang membuatkan gambar seolah diedit.

apa yang kurang pada superheadz UWS?
- disebabkan settingnya fix , kamera ini tidak sesuai digunakan pada tempat yang kurang cahaya ,contohnya indoor dan mendung . malam? jangan sesekali guna.
- kamera ini tidaklah terlalu kuat binaannya. jadi jangan sesekali jatuhkan atau hempas pada batu walaupun anda tengah bengang.kih3
- kamera ini tidak dilengkapi flash . jadi seperti yang saya cakap tadi , kamera ini terbaik digunakan pada waktu siang hari yang tengah terik.

kesilapan yang biasa berlaku bila menggunakan UWS?

jika anda baru ingin menggunakan kamera ini , elakkan meletak jari dekat pada lens.disebabkan lens kamera ini wide , dengan jari2 anda sekali masuk dalam gambar. contohnya bawah ni.



saya beli kamera ini dengan harga rm50 dari seorang akak. dia menjualnya sebagai kamera second hand kepada saya.saya tidak kisah statusnya dara atau janda. kerana kamera semurah ini boleh menceriakan hati saya dengan gambar2 seperti ini.









camera  : superheadz UWS
film : lomo xprochrome 100

sepanjang percubaan saya dengan kamera ini , saya mendapati kamera ini memang sangat2 sesuai digunakan bersama slide film. contohnya film kodak EBX , Agfa Ct precisa ataupun lomo xprochrome. boleh google senarai2 film ini. bila digabungkan dengan slide film dan matahari terpacak atas kepala memang hasilnya tidak mendukacitakan. bahkan bagi saya setanding dengan kamera2 mahal yang lain.

kamera ini sangat mudah digunakan.lebih2 lagi untuk beginner. cuma pantang larang jangan guna dalam gelap tu kena ingat betul-betul.sesetengah orang yang teruja nak tangkap gambar dimana-mana .tanpa terlebih dahulu berfikir tentang had sesebuah kamera dan nanti bila dicuci , hasilnya tidak seberapa dan penghujungnya , kamera campak entah kemana.



kamera ini bagi saya kamera yang murah , comel , ringan dan wajib dimiliki. mana nak dapat kamera dengan lens 22 mm dengan harga rm100? superheadz UWS boleh bagi. 

jadi apa tunggu lagi , boleh lah dapatkan seketul UWS dan cuba rasa sendiri. hihi. mana nak beli? boleh ke http://theclickshop.net/ atau pun http://roflcam.blogspot.com/

p/s  : hasil di atas semuanya milik peribadi saya.maaf jika tidak seberapa. boleh google untuk hasil yang lebih cantik dan tertarik.

7 comments: