Thursday, February 2, 2012

perihal kucing kurap.

salam alaik.

dasar kejam sebuah dunia.

kalau kamu tidak mahu bersimpati terhadapku.tidak mengapa.aku redha.tapi jangan kau membenciku.aku hanya makhluk tuhan sepertimu juga.

yang cantik , yang comel , yang menarik , yang seksi dan yang sempurna pada rupa.semuanya dipuja.yang hodoh , yang tempang , yang kotor dan yang kurap pada rupa.semuanya dicerca.sesungguhnya manusia memang diciptakan begitu bukan.fitrah untuk mencintai sesuatu yang cantik dan dapat memikat hati.

tapi persoalannya jika itu fitrah manusia ,adakah fitrahnya juga manusia untuk mengherdik yang hina kedana?tidak.kita diciptakan dengan fitrah untuk menyukai sesuatu yang cantik pada mata kita , tapi tuhan tidak pernah ciptakan kita untuk menarik muka seluasnya , mengutuk dan mengadu bila kita ketemu sebuah lagi ciptaan agungnya , yang mungkin tidak sempurna pada mata kita.

kucing kurap sebagai contoh.

sejak minggu lepas , ada makhluk yang Allah ciptakan bertumpang teduh dari hujan di blok asrama aku.makhluk itu bukanlah makhluk yang mungkin orang belai dan apatah lagi dimanja-manja.makhluk itu hina.sangat hina.berkudis dan kurap.si Kurap namanya.

kucing kurap yang gelandangan itu. mungkin tidak bernasib baik serupa kawan-kawannya yang lain.yang dihidang pagi dan petang , dengan makanan lazat dari paket yang telah tersedia. yang ada perlindungan dan keselesaan. yang dibelai siang dan malam . diberi nama dan diberi teman bermain.

dia terdampar di sebuah bilik utiliti.mengharap sesaat belas warga-warga manusia yang mungkin simpati.kerana seperti cerita-cerita orang tuanya.manusia ini makhluk yang baik.jadi dia tersadai mengharap belas.sungguh sial nasib si kucing kurap.sudahlah tidak bertuan , sudahlah makan beralas apa saja yang dicampak-campak.sudahlah tidak bernama dan tidak langsung ingin disentuh sesiapa.sudahlah tuhan uji dia segetirnya dengan dugaan dan penyakit walaupun dia hanya seekor kucing .sudahlah nasib dia sebegitu , bertambah lagi dengan perangai bodoh sesetengah manusia.

perangai menarik muka sambil menjerit ,

"eeeeeeeeeeeeee, kucing kurap. F lah! siallah kau , babi betul! , blah dari sini"

* * *

sial.aku hanya mampu menggeleng kepala.dan dalam hati aku terbenak ,

" ha.memang ada hak untuk kau cakap camtu pada ciptaan Allah. kau kan sempurna. kau ada rupa. kau semuanya. memang kau ada hak untuk cakap camtu pada makhluk tuhan yang tidak ada apa-apa. kau kan semuanya "

common sense.aku ingin lontarkan persoalan di sini. dia memang gelandangan . busuk . kotor . kurap pulak tu.even aku pun tak berani dekat dengan dia.aku pun tak berani belai-belai dia.tapi sekurang-kurangnya aku ada belas dan simpati.dan tidak seperti kau dengan mengherdik sana sini.sekarang cuba kau tempatkan diri kau di tempat dia. disaat kau jadi begitu , kau merayu.merayu untuk orang membantu kau. merayu untuk orang beri sedikit sokongan pada kau. merayu orang memberi makan pada kau. dan ada yang membalas.

"eeeeeeeeeeee, budak busuk ni. F lah! siallah kau , babi betul! , blah dari sini"

apa kau rasa? oh.indahnya .oh sukanya orang mencerca fizikal aku.begitu? tidak bukan? benar. dia hanya kucing kurap yang busuk dan kotor. jadi apa lebihnya kau dari dia? adakah Allah ciptakan kau lebih mulia dari dia? bertambah tidak kalau begini sikap kau.even aku tak pegang dia.even aku pun tak suka kekurapannya.tapi sekurang-kurangnya aku ada belas.aku tidak menarik muka dan mengherdik.

jika tidak mahu bersimpati dan membantu.tidak mengapa.tidak mengapa.tapi jangan kau membenci makhluk lemah itu.itu sial.dia mungkin membawa penyakit dan masalah,aku tidak nafikan.tapi dalam sehari berapa kali kau ketemu dia?ada 24 jam? jangan kerana itu , kau tanamkan benci dalam diri.

dunia ini bulat. kau ada simpati terhadap kucing hina , mungkin esok lusa kerana itu Allah bersimpati terhadap kau. lalu dia makbulkan doa-doa kau.

sesungguhnya kehadiran kucing kurap itu satu ujian.ujian yang Allah hantar untuk lihat kita bagaimana.adakah kia mengherdik dia dan tunjuk kita lebih mulia . atau kita bersimpati dan berdoa yang satu hari nanti , tuhan tidak menguji kita sekuat tuhan menguji kucing itu.

mencampakkan kau.jadi gelandangan.

jadi ingatlah.bila jumpa kucing kurap.atau kucing terbiar.orang-orang terbiar dan gelandangan.jangan kau tarik muka.sebaliknya bersyukurlah. kerana kau lebih bernasib baik.

"jika tidak mahu membantu dan bersimpati , tidak mengapa.cukup kau tidak membenci dan menarik muka.itu sial "

p/ s  : warga blok aminuddin ni baik-baik orangnya. siap beli friskis lagi.siap buat derma ikhlas. baguslah, tapi yang dua tiga orang lagi tu .harap berubahlah.

1 comment:

  1. Aku pernah rasa benci pada kucing kurap. Tapi rasa benci tu hilang bila satu hari tu aku teman ibu aku pegi pasar.

    Time aku jalan2, ternampak kucing kurap yg sangat kurus tengah cari makanan. Aku tengok je la dan tiba2 hati berbicara,
    "kesiannya..tapi kenapa aku benci kucing kurap? dia tak mintak pun jadi kurap. Allah yg cipta. Jadi, aku tak patut benci dia.. "

    sejak haritu, aku mula rasa kesian pada kucing kurap. T___T

    ReplyDelete