Thursday, December 22, 2011

halwa telinga.

salam alaik.

bayang2 eksaitment mula berkabus dalam diri gua ketika menghayati alunan muzik ska jamaica band The siblings  tadi.bila gua dengar ,terus membuatkan ketul otak gua bergerak bebas ke satu masa lampau.sungguh. lagu dan memori memang tidak boleh diragut sepertinya bontot dan tahi.

hipotesis ini mungkin betul dan bagi gua selalunya betul. mungkin otak kita ini tuhan ciptakan mudah terusik dengan mainan irama dan lagu. bila gua dengar lagu kluangman - apa yang terpacul keluar ialah tv warna hitam. bantal kekabu sarung batik .dan baringan maut gua di depan tv menonton Borhan - sang hero dan kisah lari dari hospital sakit jiwa. dan bila lagu habis , bayangan tadi hilang dan pergi.

bila lagu mungkin nanti - ariel peterlucah yang memasuki ruang legar telinga , hati ini seolah terbawa ke tahun 2005 .peti memori terus enak menayangkan replay ketika janggut dan misai baru saja manja menumbuh .kasut jazz berkapur putih . jam casio digital warna hitam.dan rambut sisir tepi. kehidupan budak tingkatan satu yang agak skema tapi mahu berubah.

bagi gua , irama lagu sungguh lekat dan tepat pada memori. dengar saja lagu hujan , bila aku sudah tiada. diri ini ibarat berputar dan keadaan sekeliling terus bertukar . yang ada hanya mat-mat indie bertebaran , MCPA hall tempat tumbuh poser dan trender. radio era sudah sayangkan lagu tempatan dan apa yang gua ingat cuma zaman tingkatan tiga.zaman indie beroleh takhta. semua orang sayangkan muzik tempatan dan semua orang nak starting bisnes clothing. janda clothing , otakkapak clothing , dan seribu juta clothing yang lain.

itulah powernya lagu dan irama bagi gua. ada lagu yang boleh pacu gua ke satu memori . dan ada yang hanya sekadar penyedap halwa taik telinga. kalau lagu tu boleh kasi lu memory. lagu tu memang power.lagu kumpulan saujana - sepohon kayu. power gua cakap lu. zaman scene2 nasyid jadi trend. sekitar tahun 2000.

persoalannya sekarang adakah 10 tahun akan datang gua akan kenang lagu justin bieber sebagai lagu peng-ingat memori bagi gua? sama2 kita tunggu.harapnya tidak.

2 comments: