Sunday, October 3, 2010

antara hijau dan biru.

aku benci surat kabar yang suke berat sebelah ni-kata kucing blok aminuddin.
smena 8m(silap fokus) haha.

salam alaik.

"sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum , dia adalah sebahagian daripada mereka"-hadith nabi riwayat abu daud.

yang suke sangat bergambar buat lambang satu mata tiga segi freemason kat facebook tu apa faedahnya? renung2kan yee. :)

post ini bukan politik.*sikit je*HAHA
tak lama lagi akhbar-akhbar tempatan khususnya utussss malaysia dan berita hairan akan memulakan dentuman ledakan peluru-peluru abjad dekat surat kabar masing-masing dengan topik pilihanraya kecil yang bakal berlangsung akibat kematian ADUN PAS di Galas , Gua Musang.pilihlah biru! pilihlah satu malaysia! menjamin pembangunan! bla.bla.bla.

terpampanglah wajah "tokoh-tokoh" politik turun padang memberi sumbangan gula dan baju.basikal dan turapan jalan tar.biskut raya dan kuih raya dan nasib baik bukan hantu raya akan memenuhi halaman surat kabar masing-masing.ada juga berita untuk hijauputih.antaranya rusuhan.provokasi.kekacauan dan huru hara.rakyat membaca.lalu terbenak dalam hati.baiknyaa mereka-mereka ni.hijauputih ada buat macamni?hijauputih kan miskin. tak keluar surat kabar.dah la kurang ajar.booo.

segala cebisan kata-kata semanis gula di hambur.mengharap undi "simpati".aku bukannya seorang yang gila politik.aku cuma seorang pelajar yang memerhatikan perkara ini sejak dari dulu lagi.undi itu rahsia.semua orang berhak memilih siapa yang mereka suka.dan siapa yang mereka sokong.aku tidak menulis post ini untuk mengharapkan semua beralih ke hijauputih.tidak.kalau kalian sokong biru.terpulanglah.tetapi aku kadang2 berasa jelik dengan laporan akhbar dan media tv tempatan yang sgt2 berat sebelah.

kes ahli politik bukan islam masuk surau diperbesarkan walau terbukti tidak salah.kehadiran beliau memberi sumbangan ditukar kpd tazkirah ramadan.kes doa khutbah hari jumaat thadap pemimpin cina dipolitikkan.dan byk lagi laporan-laporan yang buat aku rasa pelik dan jelik.tapi rakyat sekarang sudah makin matang.dan aku harap sesiapa yang membacanya menggunakan akal dan otak tuhan beri untuk cari alternatif berikutnya bagi menyokong berita-berita tersebut.

tak lama lagi Galas akan jadi macam Manek Urai.berpesta janji dan harapan.rakyat kelantan sejak 1990 memilih hijauputih ku kira sudah tidak termakan lagi dakyah pembangunan yang dilemparkan.pembangunan zahir semata tanpa rohani dalam dada.kes royalti minyak milik kerajaan kelantan yang dinafikan haknya akan memainkan peranan.dan kehadiran Ku Li di pihak biru mungkin akan beri tentangan sengit kpd hijauputih.terpulanglah kali ini mereka memilih siapa.antara hijau dan biru.aku harap akhbar tidak terlalu kotor kali ini.kerana kekotoran itu lah rakyat semakin jelik dan meluat.

ku harap hijauputih terus berkibar!

p/s : skali skale post politik ape ade hal?

4 comments:

  1. tapi politik tak ly banyak kasi berat pale je ;)

    ReplyDelete
  2. punya akal.
    guna. sudah matang. boleh pikir panjang-panjang.

    ReplyDelete