Thursday, January 3, 2013

sudah lama aku perhati fenomena ini.

salam alaik.

di sebuah kejiranan sederhana di tengah-tengah bandar Temerloh , tinggallah berjiran dua pasang suami isteri yang baru berkahwin .nak dijadikan cerita , encik Mustopa , seorang penternak lembu berjaya , berkahwin dengan Halimah ,manakala jirannya pula ialah encik Deraman ,seorang petani moden dan bini muda beliau yang bernama Wan Zubaidah.

mereka hidup harmoni hendaknya , burung-burung berkicau dengan bebas.awan pulak biru aje warnanya.tak ada masalah lah senang cerita ,disebabkan mereka hidup harmoni , jadi cerita ini haruslah di-skip ke plot yang lebih menarik.

* * *

selepas beberapa kali mencuba , akhirnya encik Deraman lebih man dari encik Mustopa , lalu buntinglah isterinya cik Zubaidah , dan dikurniakan la anak mereka yang pertama.

"alololo , comelnya anak awak ni , apa namanya? " - tanya cik Limah.
" terima kasih Limah , nama biasa-biasa je , aku nengok trend-trend nama masa kini , jadi aku letak danish adam.Danish Adam bin Deraman.kan sedap bunyinya. " - balas cik Zubaidah.
" iye tak yee. " - cik Limah membalas kontot.

* * *

selepas setahun berlalu , cik Limah yang tidak ingin mengalah berjaya mendapatkan anak sulong, persaingan sihat katanya.

"alololo ,comelnya anak sulung awak ni , apa namanya Limah? " - tanya cik Zubaidah.
" mekaseh la Bedah oi ,nama biasa-biasa je ,aku taknak nama pelik2 , jadi aku letak darwish miqael. Darwish Miqael bin Mustopa.kan sedap bunyinya " -cik Limah.
"iye tak yee. " - cik Zubaidah membalas kontot.

* * *

mengahut usaha kerajaan untuk mencapai populasi penduduk seramai 70 juta ,selepas beberapa tahun , cik Zubaidah kembali dihadapan dan mendapat anak kedua dengan bergayanya .

"alololo, comelnya anak kedua awak ni Bedah , apa namanya? " - tanya cik Limah
"mekaseh la Limah , aku buntu nak fikir nama anak kali ini , aku nengok trend semasa aje, jadi aku letak arwish alexander. Arwish Alexander bin Deraman.kan sedap bunyinya" - cik Zubaidah.
"iye tak yee" - cik Limah membalas kontot.

* * *
setahun kemudian , cik Limah mendapat anak lelaki kedua dan diberi nama Darien Darius bin Mustopa.scene bertarung bilangan anak akhirnya berakhir selepas keadaan ekonomi yang tidak stabil disebabkan harga barangan yang semakin meningkat ,di samping hutang kerajaan mencecah 500 billion di bawah pemerintahan Dato Sri Najib . jadi ,kedua-dua pasangan rilek-rilek honey moon dulu.lagipun Cik Limah dan Cik Bedah bercita-cita besar nak ada cincin berlian seorang sebiji , kenalah menabung dari awal macam Datin Rosmah buat. idola mereka la katakan.

Arwish , Darwish ,Danish dan Darien Darius membesar dengan nutrien yang cukup.nama aja moden , budu petai dibantainya saja.disamping hidangan tempe dan ikan singgang yang tidak dilupakan kerana kedua-dua pasangan mempunyai sejarah melayu yang pekat sebenarnya. mereka bersekolah seperti biasa.tapi bila di sekolah , pening cikgu-cikgu dibuatnya nak bezakan satu satu budak, kerana nama-nama sebegitu sudah menguasai tadika-tadika dan sekolah-sekolah rendah. carta nombor satu nama-nama paling pemes la senang cerita.

dipendekkan cerita ,kira-kira 50 tahun kemudian , Arwish Alexander , Darwish Miqael, Danish dan Darien Darius sudah menjadi warga emas. kini mereka tersengguk di tepian pintu , bermain-main dengan cucu cicit mereka.nama-nama comel mereka tidak lagi dapat dipanggil semesra ketika bayi. seperti "alolololo comelnya awishh~~~ " .baru mereka sedar, nama comel mereka cuma sedap disebut seawal mereka berumur 1 tahun hingga darjah enam saja.

anak cucu cicit mereka mula merasakan scene-scene nama comel sebegini tidak boleh lagi diteruskan dan tidak cool.maka anak cucu cicit mereka kembali menggunakan nama-nama standard melayu yang lebih bertenaga seperti Anas dan Saifuddin sebagai ganti.nama-nama seperti Umar Al-Khattab , Abu bakr ,Hambali , dan Zaid Harithah pula semakin mendapat tempat dan mengambil alih kedudukan selepas itu. nama Muhammad pula kekal teragung di singgah sana , dulu dan selamanya.

maka kembalilah kegemilangan Islam-Melayu dua generasi selepas itu.

* * *
-------------------------------------------------------------------------------------
pemilihan nama untuk seseorang anak bukanlah aspek paling utama sebenarnya bukan?. aspek dalaman dan pembangunan moral itu jauh lebih penting. pilihlah nama terbaik untuk anak-anak kamu nanti , semoga dengan nama yang diberi , memberi berkat kepada seluruh kehidupan mereka. ameen ya rabb.

sebolehnya ,pilihlah nama-nama yang dekat dengan agama dan budaya kita. nama-nama agung , nama-nama para sahabat , agamawan , nama-nama orang yang berjasa pada agama , para cendekiawan dan nama-nama orang yang hebat.
------------------------------------------------------------------------------------

p/s : bukan bermaksud aku meng-kondem sesiapa yang bernama seperti di atas.tidak ada niat untuk memburuk-burukkan sesiapa.
p/s : scene nama-nama gadis aku taknak sentuh , kerana terlalu banyak variasi. dan kacukan itali.

8 comments:

  1. well said anas! akak suka sangat post nih! apa nama biasa2 je tak boleh ke? nak jugak letak nama yg meletops kasik exercise kat lidah nak menyebut!

    ReplyDelete
  2. Syamsul Fitri sedap! Syamsul Fitri sedap! Hahahahha

    ReplyDelete
  3. kak lisa : haha , nama meletops harus disertai dengan peribadi yang meletops. then its ok. : )

    sam : syamsul fitri? bolehhlaa~~ hahaha. jk.

    ReplyDelete
  4. Aku nak ada idola macam limah dan bedah jugak.Pandai menabung daru uisa kecik.

    ReplyDelete
  5. bagus idola macamtu. menjadi semangat utk orang2 lain untuk memiliki sebji cincin berlian.

    ReplyDelete
  6. Kutuk kerajaan tapi biasiswa terima jugak. Apaniiiii

    ReplyDelete