Saturday, February 19, 2011

perihal risaikel.

salam alaik.

uncle Lim Jek Soon berbaju lusuh berseluar pendek membawa plastik2 besar berisi karya2 resaikel dari kertas yang sungguh wow wow di sekitar JB.gua terserempak dengan dia masa gua tgh rancak jaga booth broadband dekat city square JB. masa ni dia meluahkan perasaan kecewa dia sebab kena halau dari city square JB. "orang di Vienna pernah ajk saya buat pameran di luar negara mengenai karya ni.orang kita?nampak baju lusuh sikit halau menghalau."ish.

lu ingat gua gebang pasal uncle lim jek soon? tekan sini ha.

risaikel.banyak tong kaler2 lu all nampak dekat sokolah.dekat kolej.dekat rumah sampah takpon dekat depan surau. tapi berapa kerat je orang mcm kita yang concern pasal resaikel? gua rasa kalau gua buat survey brape banyak tin kosong yang pernah dihitung di buang oleh kita umat manusia ke dalam tabung uji resaikel.maybe tak pernah sampai lima kot.kan? kan?nak buang sampah dalam tong pon liat lagi.inikan pula resaikel.masa kecik2 zaman duduk rumah dulu surat kabar tu biasa menimbun kat rumah.memang peberet lah tunggu masa sebulan kasi surat kabar tinggi.lepas tu jua.lepas dapat duit mak bagi duit tu kat kita.pastu buat beli eskem pedel pop.lepastu abis.memang legend.

***

ha.ada hari tu gua ade angkat tin yg terlantar dalam longkang.ada budak cop gua pengutip.bukan dorang cop kat dahi gua.pandang sikit punya tajam dan memang pandangan anak korporat betol dekat gua.yu all nak tahu macammana dorang pandang.ha.cuba try kutip tin.harharhar.tajam dia macam yu all edar dadah je.ni yang gua nak ubah mindset ni.orang-orang kita ni typical sangat.bila gua kutip tin.cop gua pengutip.haish.gua resaikel kot.commonlah.nampak macam agak kelas ke tiga puluh dalam masyarakat lah kan kerja gua.tapi apa ada hal? gua buat khidmat sosial kepada alam sekitar.gua rasa dari we all daftar nuffnang tunggu rating blog naik rm dua puluh sen dalam masa sebulan.lu orang kutip tin2 air koop pon boleh dapat tinggi dari tu.tak percaya?sapa suruh percaya.cubalah.

bagi gua.resaikel tu duit.duit kelas kedua yang dipandang hina.duit yang bagi we all kerja makcik tukang sapu sampah.dan cleaner.itu kira ok la jugak yang buang .yang tak buang ? apo kono ejang? cuba yu all try jadi macam gua. bila nampak tin bergelimpangan. cuba terbayang dua puloh sen. paling teruk pon bayangkan coki-coki yang tengah bergelimpangan. konfirm korang kutip.kalo buang pon dah kira ok.nak lagi elok jayakan kempen resaikel.

***

gua tengah berkempen ni sebenarnya.sebab kelab gua buat kempen resaikel.kah3.legend.macam gua ckap tadi. mindset gua sekarang tin2 terbiar ialah duit kelas kedua.tak amik rugi.kalo amik nanti orang cop pengutip.kah3.lepas yu all dapat duit.yu all belanja orang yang cop yu all pengutip.hadiahkan dia stem pad.tenyeh kat dahi dia.keh3.legend.tak payah fikir duit sangat pon takpe gamaknya.suci benar hati tu.paling teruk pon buanglah sampah tu.haih.sampah masyarakat betul orang yang tak reti buang sampah ni.nak ke buat pendidikan buang sampah dan kebersihan kat sokolah berprestasi rendah?legend betol.

ha.apa lagi.resaikel lah.legend betol.

No comments:

Post a Comment