Thursday, September 1, 2011

analogue raya.

salam alaik.

raya tahun ni taklah semeriah mana.sederhana saja.aku tidak banyak kerumah saudara mara di kota baru sana.tapi mereka yang datang melawat keluarga aku di kuala krai.kerana keadaan mak aku yang tidak mengizinkan.dia masih lagi berjuang melawan barah paru-parunya.harap kalian sentiasa mendoakan ok?

raya kali ini ialah peluang pertama aku untuk mencuba adik baru , zenit E. aku beli slr rusia tahun 1980 ini dengan harga rm110 dengan seorang teman yang menuntut di rusia yang tidak mengambil untung sesen. kamera film pertama yang aku pakai ialah zenit TTL hadiah dari abang aku, tapi kamera ni menemui ajalnya tahun lepas. jadi aku yang kepingin kamera antik terus order zenit E ni.

raya ni jugak peluang aku untuk mengasah kemahiran menggunakan kamera film smena 8M , smena 8M ialah toycam rusia tahun 1990 yang aku beli dengan harga rm140 pada tahun lepas.aku jarang menggunanya kerana selalu saja menemui kegagalan.sakit hati bila tengok gambar banyak gelap.lumrah main film.

kali ni subjek2 aku kebanyakkannya adik2 sedara aku. yang tak lekang melihat kamera sibuk duk posing.orang besar besar semuanya malu dengan kamera , barang kali takut tgk kerut pada muka kot? haha

ini antara 5 gambar peberet aku dari album hari raya tahun ni menggunakan smena 8M.






well.warna dia strike sikit sebab aku guna slide film.slide film bila dicuci menggunakan chemical C-41 atau processnya dinamakan Cross Process akan hasilkan warna2 sebegini.oh ya.bagaimana pula dengan zenit E?






bokeh effect dia buat aku kagum habis.kamera berharga rm110 ni buat aku makin sayang kat dia.seriously aku happy dengan hasil2 gambar aku tuk kali ni.rasa segala kegagalan lalu tu hilang camtu je.siapa kata kamera film antik tahun 1980 tak dapat hasilkan gambar yang smooth dan soft.


sedikit tips yang aku boleh bagi sekadar sharing: 
-pastikan ada subject yang difocus,jangan biar gambar kosong tanpa subjek.
-ambil masa dua tiga saat setting kamera tu elok2 sebelum snap.
-kalau guna lomo camera , better guna outdoor dan elakkan indoor kalau pakai iso rendah spt 100
-guna ketika matahari terik memang waktu yang terbaik.
-pastikan matahari ada di belakang anda.
-jangan bazirkan film dengan main tekan je punat tanpa berfikir , hargai film anda.
-bersabar.tak rugi bersabar.

aku bagi tips macam aku dah power je.padahal terkapai lagi.haha.lolx.tak salah pon sharing.kan?

the future is absolutely analogue!

gambar2 lain boleh dilawat di laman facebook aku. kindly visit ya?
just click on facebook button above.

terdouble.film ini dipakai di pantai penang tapi diroll back.hihi

p/s : untung jadi anak last ni , dapat kakak-kakak dan abang-abang yg dah kerja n kawen.memang duit raya pon tak kemana la kalau tak ke adik bongsu,kih3

2 comments:

  1. budak-budak kat atas ni anak sapa ? sepupu , anak sedara kau eh ? comel-comel

    ReplyDelete
  2. adik sedara aku. hahaha. tgk la abang sedara dia.

    ReplyDelete