Sunday, November 17, 2013

jangan kedekut gembira.

salam alaik.


ada betulnya yang kita tidak mungkin bahagia, sepanjang masa. senyuman yang terukir di bibir juga ,tidak mungkin bertahan selamanya. kerana kita manusia , dan jalan yang kita lalui ini , namanya kehidupan.

* * *

tetapi jangan kerana kita merasakan yang bahagia atau cerita ini tidak selamanya , kita memilih untuk membunuh perasaan itu , membunuh terus perasaan ini awal-awal , supaya kita tidak terasa sakit yang dalam , luka yang teruk di kemudian hari.terus aja kita buang rasa manis itu , jauh-jauh , terus saja emosi melayang ,dan membias.jangan , jangan begitu ya? :) . benar , dalam masa kita sedang enak menikmati rasa rasa manis yang tuhan beri , kita juga tidak boleh terlebih dan berlebih-lebih . kerana sifat berlebih-lebih dalam semua perkara sekalipun , membunuh. tapi pernahkah kamu terfikir ? di saat kamu tidak ingin berlebih-lebih bergembira kerana takut terhempas di kemudian hari , kamu juga tidak boleh terkurang sifat manis itu.kamu tidak boleh mengurangkan sifat manis itu.

ayat mudah , pada masa sama kamu bertindak untuk tidak mahu berlebih ,kamu juga harus memastikan rasa-rasa itu tidak kurang ,bukan hanya fokus untuk tidak boleh berlebih semata-mata. kerana itu di dalam islam , wujudnya nilai tidak boleh tamak , pada yang sama , tidak boleh juga kedekut.

jangan kedekut gembira. ya? : )

* * *

pada aku , sifat membunuh perasaan ceria itu pada awal-awal , juga termasuk dalam kategori "mengurangkan" perasaan manis secara tidak sedar. jangan. jangan begitu ya?

* * *

walau setitis nikmat gembira tuhan beri ,jangan biar dia kering . jangan biar dia menghilang. kerana kalau nikmat setitis itu pun kita takut untuk rasa , esok lusa bila tuhan timpakan sehujan ujian dan kemaraunya bahagia , mungkin waktu itu , mungkin kita akan terduduk dahaga , yang amat.

jangan kedekut gembira . ya IK ? : )

1 comment:

  1. Reminded me of my post. As if it was based on my post? But I like your touch, nevertheless. :p

    ReplyDelete