Saturday, December 27, 2008

ada apa dengan sambutan tahun baru??

assalamualaikum w.b.t

sedang aku..tgk kalender..4 ari lg da tahun baru..n bile tahun baru?? ade lah sambutannya?

setiap kali nak tahun baru,akan adalah pesta liar dan konsert2 di merata tempat.Aku terfikir, ada apa dengan sambutan tahun baru? tahun baru sama je,hari yang baru spt juga esok..satu hari yang baru ..kalau nak kata azam baru..kita leyh berazam mulai hari ini..tidak perlu tunggu tahun baru.ada apa dengan sambutan tahun baru sehinggakan anak-anak muda skang jadi gila menyambutnya?

aku amat sedih melihat anak-anak muda mabuk,x tentu arah dan berpeleseran time malam tahun baru tu.."ala..rileks r bro..muda lg..enjoy r ", tu kate kepale lutut dorang .. malu aku menjadi anak melayu melihat bangsa aku sebegini.. merdeka dah 51 tahun, tapi melihat bangsaku jauh ketinggalan, botol arak diteguk, bertempiakan menjerit-jerit, seks bebas merata tempat , maruah tergadai , banggakah aku melihat pembangunan sana-sini? banggakah aku negara ini negara Islam? sedarlah wahai bangsaku..aku hanya budak berusia 16 tahun..tiada apa yang istimewa,sedang bangsa lain membangun dan maju akademiknya..kita? masih di takuk lama.."gaya indie gaya saya", kepala lutut ko.. aku pun layan bukanlah x layan muzik2 itu sume..bukanlah 24 jam menghadap buku..bukanlah baek sgt ..muke suci..tp cukuplah aku cube menyedarkan diri aku dan diri kalian semua..

adakah kita nak tunggu Allah turunkan bala macam tsunami baru kita nak insaf dan terhenti segala pesta dan konsert2 tahun baru tu sume? teringat aku tahun 2004,ketika tsunami membadai, dibatalkan segala konsert-konsert sempena berkabung atas berlakunya bala tersebut,..sedarkah wahai temanku.. Allah boleh turunkan bala bila-bila masa..atas kemahuanNya.. apa yang kalian dapat bila bertempiakan menyambutnya?? aku masih terfikir..ada apa dengan tahun baru?? kalian pernahkah terfikir??

aku sedih , sedih dan amat sedih .. seolah-olah pesanan Allah itu dipermain-mainkan...aku bukanlah budak yang alim agama..yang menghafal hadis-hadis dan sebagainya..cukuplah aku menyampaikan mesej ini sebagai seorang anak Melayu..kepada teman-temanku..mungkin ada sesetengah dari kalian menganggap aku skematik..nerdy yg x ikut trend..peduli apa aku..janji aku cuba..walaupun usaha ini setitik je effectnya..aku bersyukur..satu je aku nak tanya.. apa istimewanye sambutan tahun baru ? kenapa??sampai rosak teman bangsaku...

2- taat kepada kedua ibu-bapa
0-kosongkan sifat malas dan tekad berusaha
0-kosongkan minda dan fokus!
9-9A1 Insya Allah~

sekian...secebis rasa dari sanubariku..salam~ :D

4 comments:

  1. salam.

    entry kau kali ni aku kasik A1 boleh ?

    p/s:link la aku ;D

    ReplyDelete
  2. cool post bro~

    btol2... rasenya xyah la sonok2 sgt kan...

    btw, skema+nerdy???

    ReplyDelete
  3. thanks em~ skema+nerdy?? bukan aku..haha

    ReplyDelete