Saturday, August 3, 2013

rambut memanjang , di potong , dan memanjang semula.

salam alaik.

rambut yang bagi aku dah panjang , dan bagi orang lain , ini tahap "rambut pendek" mereka.

pernah korang terfikir tentang perihal rambut memanjang , di potong , dan memanjang semula?waktu aku rilek-rilek minum nescafe tadi , aku sempat belek-belek gambar-gambar sebulan lepas , gambar bercuti orang kata,gambar dekat tepi pantai , tepi gunung , tepi laut , gaya-gaya oversea orang kata ,dan aku sedar dalam gambar-gambar ini , aku berambut panjang (walaupun taklah panjang mana ).sekarang , dihadapan gelas nescafe juga , aku sedar rambut aku dah pendek semula dan aku terfikir satu perkara simple. tempoh antara rambut kita memanjang ,dipotong dan memanjang semula bukan la selesai dalam masa satu hari .kita semua tahu yang ketiga-tiga proses ini perlukan masa, dan bukan terjadi dalam sekelip mata.

sebenarnya dalam proses rambut memanjang, di potong , dan memanjang semula ,sedar tidak sedar sebenarnya banyak benda yang berlaku,banyak perkara kita tempuh , dan banyak benda yang kita lalui.dan bagi diri aku , aku merasakan tempoh antara "rambut aku panjang , dipotong dan memanjang semula"  yang lalu ialah tempoh yang sebenarnya boleh dibaiki.aku terasa satu pembaziran.mungkin bukan secara total.tapi boleh dibaiki.mungkin kini aku perlu lebih menghargai "saat-saat rambut memanjang" itu dan tak biarkan ia di potong selepas ini , tanpa ada apa-apa perubahan.

sebab itu rambut manusia , memanjang , dipotong dan kemudian panjang kembali. nampak tak berapa kali tuhan beri kita peluang untuk ubah diri? dan bila masa mula berlalu , rambut kita yang dahulunya boleh memanjang , dipotong dan panjang kembali mula memutih , gugur , tidak lagi tumbuh. dan kita semua tahu apa maksudnya perihal itu.

jadi sama-sama kita berubah.

p/s : what if dia bela rambut dan tak potong-potong ? 

No comments:

Post a Comment